מעריב: האיש שמאחורי היאכטה הכי מפוארת

בשבוע שעבר נכנסה למרינה בהרצליה יאכטה שלא נראתה כמותה בארץ * אורכה כ-75 מטר ושוויה כ-80 מיליון דולר * בעליה הוא המיליארדר האוסטרלי פרנק לואי, וכניסתו רבת-הרושם לישראל רחוקה מאוד מלהזכיר את הדרך שבה נכנס לראשונה לארץ, ב-47', על-גבי ספינת מעפילים * מי הוא האיש הזה ששירת בפלמ"ח ושמתמודד כעת על רכישת השליטה בבנק דיסקונט  
 
פורסם לראשונה במעריב, 08/01/04, מאת דרור מרמור ורותי רוסו
 
בשבוע שעבר נכנסה לשערי המרינה בהרצליה יאכטה מפוארת במיוחד, מהסוג שלא נראה בדרך-כלל בישראל. יאכטת הענק, שאורכה כ-75 מטר ושווייה נאמד בכ-80 מיליון דולר, שייכת למיליארדר היהודי-אוסטרלי, פרנק לואי, שכניסתו רבת-הרושם לשערי המדינה, רחוקה מלהזכיר את הדרך שבה נכנס לראשונה לארץ. אז, לפני 56 שנה, עדיין כנער פנחס לוי, הוא הגיע על גבי ספינת מעפילים, יחד עם עוד מאות פליטי שואה יהודים שביקשו לבנות חיים חדשים בארץ היהודים. פרנק לואי, אחד האנשים העשירים והמפורסמים היום באוסטרליה, הגיע לישראל בשנת47' יחד עם אחיו ג' ון. את שנות המלחמה העביר עם אמו, שני אחיו ואחותו בבודפשט, בירת הונגריה, תחת זהות בדויה. עם תום המלחמה, בשעה שמרבית המשפחה בחרה לנסות את מזלה באוסטרליה הרחוקה, העדיפו ג'ון ואחיו הצעיר, פנחס, להגיע דווקא לישראל. אחרי שהות קצרה באחד ממחנות הפליטים בקפריסין, הגיע לואי לנמל חיפה, ומשם נשלח ללמוד במוסד הדתי "נווה עמיאל" שליד טבעון. אבל כבר באותה שנה הוא עזב את הפנימייה ועבר לעיר הגדולה חיפה. שם מצא עצמו נלחם להשיג כל פרוטה אפשרית בעבודות מזדמנות וכשוליית אינסטלטור.כמו רבים מהנערים הישראלים הוא החליט להצטרף לשורות הפלמ"ח. ב-49' נפרד לואי מצה"ל, שהפלמ"ח כבר הפך לחלק ממנו, לאחר שראה בתסכול כיצד הצברים הוותיקים התקדמו בשרשרת הפיקוד ואילו הוא נותר חייל פשוט בחטיבת גולני. אגב, עשרות שנים מאוחר יותר, כשיתבקש לואי לתרום כסף לבניית אתר החטיבה בצומת גולני, הוא לא יהסס לשלוף מיד סכום של כרבע מיליון דולר.  
     
משקעים מישראל
 הגעגועים לאמא ולשלושת האחים השוהים הרחק באוסטרליה, והקושי להתפרנס בכבוד במדינת ישראל של ראשית שנות ה-50 ( בהתחלה כפועל בניין ואחר-כך כמנהל חשבונות בבנק), שיכנעו את פנחס הצעיר ואת אחיו לעלות ב-1952 על טיסה לאוסטרליה. עם ההגעה ליבשת המרוחקת הוא הפך סופית מפנחס לפרנק, ושם המשפחה לוי הפך ללואי.אבל גם החיים באוסטרליה לא היו פשוטים תחילה למהגרים הצעירים. פרנק מצא עבודה בבית-חרושת לכלי-עבודה, ואחר-כך עבר לעבוד במזנון. תקופה מסוימת הוא שימש כנהג משאית, שחילק מוצרים למעדניות. שלוש שנים מאוחר יותר הוא נדבק ביצר היזמות, ופתח מעדנייה משלו בשכונת בלקטאון שבסידני.ב-58' הוא כבר החל להריח את הכסף הגדול בתחום הנדל"ן. לאחר תקופה קצרה שבה סחר בקרקעות בבלקטאון, הוא הקים ב-59' את חברת "ווסטפילד", שכיום מחזיקה בעשרות מרכזי מסחר ברחבי אוסטרליה, ארצות-הברית וניו-זילנד ונסחרת בבורסה באוסטרליה לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר אוסטרלי (יותר מ-22 מיליארד שקל). את 2002 סיימה החברה ברווח נקי של 433 מיליון דולר - יותר מפי שניים מרווחיה שנה קודם לכן.למרות השגשוג המהיר בעסקיו, יותר מ-20 שנה נמנע פרנק לואי מכל קשר עם מדינת ישראל. המשקעים שנותרו בו מהשנים הספורות בארץ, שבהן סבל, כמו לא מעט פליטי שואה אחרים, מיחס מתנכר מצד ותיקי המדינה, גרמו לו להימנע מהשתתפות באותם כנסי מגבית פופולריים - שערכו מדי פעם שליחי הציונות שהגיעו מישראל.רק בשנות ה-80 חודש הקשר שלו עם הארץ, בעיקר בעקבות מפגשים מחודשים עם האנשים שעימם נלחם בטבריה, בסג'רה ובאתרי קרבות אחרים משנותיה הראשונות של המדינה. בהדרגה הפך הקשר שלו עם המדינה מקשר של תורם נדיב לקשר של משקיע פוטנציאלי. הוא התמודד עם חברת "אזורים" על המכרז שפירסמה עיריית תל-אביב לבניית הקניון ומגדלי עזריאלי. בשנת 2000 פורסם כי קבוצת "אליהו" מנהלת משא-ומתן על צירופו לרכישת השליטה בבנק דיסקונט, ובסוף 2001 הוא חתם על הסכם להצטרפות לקבוצת "קרדן" בגרעין השליטה של קבוצת איי-די-בי, תמורת קרוב ל-100 מיליון דולר, אולם גם עיסקה זו התמוססה בסופו של דבר.לפני כמה שנים הוא רכש מחברת "הכשרת הישוב" את בניין החברה ברחוב הירקון בתלאביב, שאותו התכוון להפוך לבית מגורים לו ולמשפחות של שלושת בניו, שישמש אותם בעת ביקוריהם בישראל.בתחילת 2003 חזר שוב לואי לכותרות בישראל, בעקבות פרסומים על מגעים שלא צלחו לרכוש את השליטה בבנק הבינלאומי מידי משפחת ספרא. כעת הוא מתמודד שוב על רכישת השליטה בבנק דיסקונט. זו גם כנראה הסיבה שבגללה הגיע לארץ. מלבד זאת, לואי שומר על קשרים הדוקים עם כמה ישראלים, בהם אהוד ברק.  
    
יאכטה בעלת 5 מפלסים
בכל מקרה, הבחירה שלו להגיע לישראל עם "אילונה" - היאכטה המפוארת שבבעלותו - מעידה על כך שככל הנראה לא היתה לו כוונה להסתיר את הביקור. "מדובר באחת מהיאכטות הגדולות והמפוארות בעולם", מעריכים בחברת "כוכב הצפון" שמתמחה בייעוץ מקצועי לקניית כלי-שיט, ושיושבת במרינה בהרצליה בשכנות ל"אילונה"." נראה כי אילונה נבנתה על-ידי צוות אדריכלים ימיים ומעצבים מהמובילים ביותר. העיצוב שלה מאוד אופנתי ונקי. נראה שמלבד שלושת הסיפונים החיצוניים הגלויים לעין, יש בה כחמישה מפלסים שמעליות מחברות ביניהם", מספרים בחברה."העיגולים הענקיים שעל הגג הן אנטנות תקשורת לוויינית מהמשוכללות ביותר. בכל נקודה בעולם הספינה הזו מקושרת מבחינת טלפונים, אינטרנט, פקסים וטלוויזיה"." ברור לגמרי שמי שתיכנן את היאכטה הזו החליט ללכת על הכי גדול והכי יפה. אם צועדים לידה בערב, רואים שיש לה גם תאורה תת-מימית בירכתי הסירה, משהו שלא ראינו כאן אף פעם ".